
 
 

 
 
 

[2012]JMSC Civ. 101 
 

IN THE SUPREME COURT OF JUDICATURE OF JAMAICA 

IN CIVIL DIVISION 

CLAIM NO. HCV 03612 OF 2006 
 
BETWEEN 

A NO 

AND 
 
 
AND 

 
A NO 

EASTON  DOUGLAS 

DR. CONRAD DOUGLAS 

ENVIRONMENT SCIENCE AND 
TECHNOLOGY LTO. 

THE JAMAICA OBSERVER LTD. 

JOHN MAXWELL 

1sT CLAIMANT 
 
2ND CLAIMANT 
 
 
 
3RD CLAIMANT 
 
1sT DEFENDANT 
 
2ND DEFENDANT 

 
 
 
 

Lord Anthony Gifford, Q.C. and Miss Carol Davis instructed by Carol Davis and 
Company for the Claimants. 

 
Charles Piper and Miss K. TomIinson for 1st Defendant 

 
Heard: December 13-15, 2010. February 7 & 11, 2011 and May 18, 2012 

 
 
 
 

DEFAMATORY IMPUTATIONS BY PUBLISHER - MEANING OF WORDS AND 
ARTICLE  PUBLISHED - 1MPLICATIONS  INNUENDO PHOTOGRAPHS - 
APOLOGY- DEFENCE- QUALIFIED PRIVILEGE- FAIR COMMENT- DAMAGES 
- PRINCIPLE OF  COMPENSATION TO  AN  INDIVIDUAL  CLAIMANT  - A 
COMPANY 

 
Daye, J. 

 
1.       The Jamaica Observer Ltd. published on July 9, 2006 an article entitled "By 

 

Order, Management" in the Sunday Observer, a national newspaper. 
 
 

2.  The author of the article was Mr. John Maxwell a veteran and sometimes 

controversial  journalist  in  the  print  and  electronic  media.     He  is  now 

deceased.  He died the week prior to the commencement of the trial of this 

action.  One of Mr. Maxwell's interests and passion is the protection of the 

environment of the island of Jamaica for the ordinary people. 



This article contained in Exhibit 3 was published on page 3 of the Sunday 3.  
 

Observer under  a current  affairs section described  as "The Agenda" to 

which Mr. John Maxwell was a regular contributor up to the time of 

publication. 
 
4.  The article which occupied the full page 3 and the section "The Agenda" 

depicts a large photograph in colour, about one-third and in the center of the 

page, of a former Minister of Government Mr. Easton Douglas.   At the 

bottom of this photograph is the caption: 
 

"DOUGLAS .......former  Minister of the Environment, and 

his brother are partners in ESTECH" 

5. The article consists of three sections:   The first without any caption, the 

second captioned "By Order, Management 1," the third captioned, "By Order 

Management II." 
 
 

6.  Under paragraphs 15-18 of the last named caption Mr. John Maxwell writes 

the following: 

"Environmental Impact Assessments are, in the real world, 
examinations made on behalf of the public but paid for by 
developers.  They are supposed to allow a national discussion 
of whether any development should be allowed and if so, how it 
should be regulated. It is clear that the NRCA exists solely to 
rubber stamp EIAs submitted in support of the development, 
thus eliminating the public interest from the start. Most of these 
EIA's are done by ESTECH, in which a former Minister of 
Environment, Easton Douglas and his brother are partners". 

 
7.  He further writes:- 

"The character of EIAs may be gathered from the following quotation: 
 

Previous EIAs reviewed have been notoriously negligent in the 
review of impact associated with drainage, particularly impact 
resulting from development, changes that will be imposed on 
previously undeveloped land and impacts associated with 
building-layout in flood prone areas." 



 

"I don't have space for the rest of the quotation but basically the 
NRCA is telling ESTECH:  "Look chaps, give us a plausible 
reason for approving this without further question, ok?" 

 
8. This quotation is from section 3 captioned, "Drainage and Sedimentation" of 

Addendum to  the Environment Impact Assessment for  Grand Palladium 

Lady Hamilton Resort and Spa at Point, Hanover, prepared by Environment 

Science Technology Limited (ESTECH) in February 2006.   Dr. Conrad 

Douglas, the brother of Easton Douglas is the principal of ESTECH. 
 

9. The   quotation   was   one   of   several   comments   raised   by   National 

Environment Protection Authority (NEPA) about the Grand Palladium Hotel 

development   for  which   it  sought  answer  from  ESTECH.     ESTECH 

responded to this serious concern about apparent failure in professional 

standard of work about its EIA. 
 

ESTECH's answer which Mr. Maxwell omitted is: 
 
 

"the northern portion of the site has three areas of natural 
drainage  that  effectively drains  the  site  in  the  sea.    This 
drainage will be preserved in the Resort and has been 
incorporated   into  the   new   design   (See   Figures  1-13  of 
submitted EIA) changes to drainage due to the construction of 
the structures will be negligible since the buildings are being 
spaced with natural vegetation and landscaped areas between. 
Runoff, where it occurs, will be channeled to the (latural drains 
which will be imposed during construction". 

 

 
 

10. · The article expressly refers to Mr. Easton Douglas as a former Minister of 

Environment and his brother as partners in ESTECH two times.  In the body 

of caption two, it associates all three (3) claimants with NRCA and NEPA, 

two government regulatory bodies whose duties and function regarding the 

environment the author describes adversely.   Mr. Maxwell in the other 

paragraph describes other statutory bodies and government agencies in 

relation to their duties as stewards of the environment. 



Mr. Easton Douglas, Dr. Conrad Douglas and ESTECH the first, second and  
 

third claimants complained that the words and photograph published in this 

article made defamatory imputations against each of them respectively. 
 

11.  The foundation of the defamatory  imputation or the sting of the libel the 

claimants assert lies in the imputation that Mr. Easton Douglas, during his 

tenure as Minister of the Environment, was a partner in a private company 

with Dr. Conrad Douglas his brother, which was engaged in the business of 

the environment and they disregarded and manipulated the rules and 

regulations for the protection of the environment of Jamaica.  They contend 

that the Sunday Observer published a serious misstatement of fact against 

them respectively. They say it caused them individually and separately pain, 

distress, embarrassment and loss and damage. 
 

 
 
 

MISSTATEMENT OF FACT 
 

12.  It was not true that Mr. Easton Douglas a former Minister of Environment was 

a partner in the firm ESTECH with his brother Dr. Conrad Douglas. 
 

Mr. John Maxwell wrote this statement in an article captioned "Stealing from 

our children" from as long ago as January 14, 2001 which the Sunday 

Observer had published.   He was then criticizing ESTECH's response to 

NRCA of the proposed development of Long Mountain Country Club, St. 

Andrew, which  was  a housing development.    His  view  was  that such  a 

housing development woiJid destroy the natural environment: water, hills, 

plant and animal species of the area. 
 

13.   Dr. Conrad Douglas pointed out this error in a reply to Mr. John Maxwell's 

article which was published by The Daily Observer on February 1, 2001. 

Further, Dr. Douglas pointed out that certain assertions about the document 

"Questions and Response" concerning the effect of Long Mountain Country 

Club development was potentially defamatory to the technical staff of NRCA. 



14.. Notwithstanding Dr. Conrad Douglas'  reply Mr. John Maxwell  did repeat this  
 

misstatement  on the 6th July, 2006 and the Sunday Observer  repeated  the 

publication of this misstatement  yet again. 
 
Apology 

 
15.  The Claimants through their attorney demanded on July 14, 2006 anllpo1ogy 

for this misstatement and the defamatory imputation of the article. 
 

The  Jamaica   Observer   Ltd  responded   on  the  30th July,   2006.     They 

published   in  "The  Agenda"   section   of  the  Sunday  Observer   a  similar 

photograph in colour of Mr. Easton Douglas which was smaller than the size 

of the original photograph.    It was published  in the center of page and had 

the caption "CORRECTION".  Then they published the material words:- 
 

"..... we recognize that Mr. Easton Douglas is not a partner in 
ESTECH and we apologize for our error". 

 
The  Claimants   were  not  satisfied  that  this  was  a  full   apology   as  the 

newspaper  did not accept that the article bore any defamatory  imputation  to 

them. 
 

16.  Under  section  6(3)  (a) of  the  Defamation  Act  [1963]  it  provides  that  if  a 

publisher  published words innocently  against a person i.e. did not knowingly 

intend to publish the word or the words are not on their face defamatory  the 

publisher  can offer amends.  This mean the publisher can publish a suitable 

correction  of the  words  and  a sufficient  apology  to the  party  aggrieved  in 

respect of those words.  In the instant action the only amends the newspaper 

gave was a correction but no apology.   The reason the newspaper stopped 

short of an apology is that they contended the words which are in the article 

did not bear any defamatory meaning to any of the claimants notwithstanding 

the misstatement of fact.  Section 6 (5) (b) the said Act requires the publisher 

to establish  that it has used  reasonable care in the publication  in order  to 

benefit from an offer to make amends. 



Under section 11 of the Libel and Slander Act a defendant may plead an 17.  
 

apology was offered in mitigation of damages. 
 
 
 
Defamatory Meaning/Imputation Pleaded 

 
18.   Mr. Easton Douglas the 1st Claimant, pleaded the words by themselves and 

together with his photograph bear the defamatory meaning that: 

1. He corruptly used his status as a former Minister of the 
Environment and Housing to control or influence a system of 
granting development approvals from which he benefited 
financially as a partner in the Third Claimant. 

 
2. He was a partner in a business which acted illegally in its 

handling of Environmental Impact Assessments (EIAs) 
 

3.  He was a partner :in a business which carried out EIA's in a 
negligent and unprofessional manner. 

 
4.  He treated the environment of Jamaica and the interest of the 

Jamaican people therein with contempt. (See Particulars of Claim) 
 
 
 
 
19.   Dr. Conrad Douglas pleaded the words of this article bear the following 

defamatory imputation towards him. 

1.  He was carrying out EIAs illegally and in breach of 
relevant regulations. 

 
2.  He was negligent and unprofessional in preparing EIAs. 

 
3.  He corruptly produced EIAs which were biased in 

favour of deve!lopers. 
4.   He treated the environment of Jamaica and the interest 

of the Jamaican people with contempt (See Particulars 
of Claim). 

 
ESTECH pleaded the article defamed them by imputing that: 

 
1.   They prepared EIAs illegally and in breach of the rules. 

 
2.  They were negligent and unprofessional in preparing 

EIAs. 



 

h 

3.  They corruptly produced EIAs biased towards the 
developers. 

 
4.  They treated the environment of Jamaica and the people's 

interest in the environment with contempt. 
 
20.  The  Jamaica  Observer  Ltd.  admits  it  used  the  words  in  the  article 

complained  about  but  it  contended the  words  were  a  criticism  of  the 

statutory organization and executive agencies which were not vigilant in 

exercising their duty to protect and preserve the natural resources and 

environment.  Thus  they  deny  each  and  every  defamatory  imputation 

asserted by the claimants. The words they contend are true or substantially 

true. (See Particulars of Defence} 
 

The test of meaning of words/single meaning rule 
 
 

21.  It is my duty as a matter of law to give the article the natural and ordinary 

meaning it would have conveyed to the ordinary reader of the Sunday 

Observer  reading  the  article  once.     Lord  Nicholls  of  Burkekenhead 

explained in the Privy Council decision Bannick v. Morris  and Ors.[2003] 

1AC 300 at pages 306-307, para 9 that this test was conveniently 

summarized by Sir Thomas Bingham MR in Skuse v. Granada Television 

Ltd.[1996] EMLR 278, 285-287. 
 

Lord  Nicholls  then  identified  the  ordinary  reasonable  reader  had  the 
following characteristics. 

 
"The  ordinary  reasonable  reader  is  not  naive,  he  can  read 
between the lines.  But he is not unduly suspicious.  He is not 
avid for scandal.  He would not select one bad meaning where 
other non-defamatory meanings are available.  The Court must 
read the article as a whole and eschew over elaborate analysis 
and, also, too literal an approach. The intention of the publisher 
is not relevant." 

 

 
Claimant's Submission on Meaning 

 

22.. Lord Gifford Q.C. submits with reference to Gatley on Libel and Slander, 11 1 
 

edition paragraphs 3.15, 3.16 and 3.17 that: 



 

"The rule in defamation is that words have only one single 
"right" meaning." 

 
"The natural and ordinary meaning may also include 
implications or inferences.  A defamatory imputation may 
be conveyed  by direct words or by suggestion and the 
latter may be more mischievous." 

 
"It is the imputation contained in the words which had to 
be justified, not the literal truth of the words, nor some 
other similar charges not contained in the words". 

 
 
 
23.  The essence of Lord Gifford's Q.C. submission is that each of the three (3) 

Claimants is relying on defamatory imputation by implication.  He co.ncludes 

that this article 'By Order, Management' bears separately the defamatory 

meaning alleged in the respective particulars of claim. 
 
First Defendant's Submission on Meaning 

 
24.   Mr. Piper submitted the test or the principle that a Court ought to apply 

whether words are capable of defamatory meaning was enunciated by Lord 

Reid  in  the  House  of  Lords  in  Rubber  Improvement  Ltd.  v.  Daily 

Telegraph and Associated Newspaper Ltd. [1964] A.C. 234 at 258 para. 

3: 
 
 

"What the ordinary man would infer without special knowledge 
has generally been called the natural and ordinary meaning of 
the words.   But the expression is rather misleading in that it 
conceals the fact that there are two elements in it.  Sometimes it 
is not necessary to go beyond the words themselves where the 
plaintiff is called a thief or a murderer.  But more often the sting 
is not so much in the words themselves as in what the ordinary 
man will infer from them and that is also regarded as part of 
their natural and ordinary meaning". 

 

 
 

25. Lord Morris of Borth-Y-Gest addressed the issue whether an innuendo was 

pleaded on the facts of the case.  He said that a plaintiff may plead an 

innuendo.  This  means,  he  says,  that  the  plaintiff  may  establish  that 

"because there are extrinsic facts which were known to the readers of the 



 

I 

words, such readers would be reasonably  induced  to understand the words 

in a defamatory  sense which went beyond or which altered their natural and 

ordinary   meaning,   and  which  would   be  regarded  as  secondary   or  an 

extended meaningn. ( ibid. Page 264, para. 2). 
 
 

He went on further to explain the nature of an innuendo.  He said the following:  . I 
 

! 

"A defamatory meaning which derives no support ·from extrinsic 
facts but which is said to be implied from the words which are  I 
used is not a true innuendo". 

 
He found on the facts the plaintiff did not really allege that the words were 

used in a defamatory sense other than in their ordinary meaning. 

 
26.  The observation of the House of Lords about innuendo  is akin to Mr. Piper's 

submission.   He noted, after reciting the Claimants' Particulars of Claim that 

they do not contain any specific plea of innuendo.   He further submitted the 

pleadings to not plead any extrinsic facts on which they rely to support an 

innuendo  and  the  claimant   has  not  called  any  witnesses   to  state  the 

meaning in which they understood the words. 
 

27.   Mr. Piper  contended  that  the meaning  the claimants  urge  regarding  the 

words of the article could not have been borne without special knowledge. 

In other words, his view is that an ordinary, reasonable reader would not 

understand  the  article to  convey the meaning  the claimants  claim  without 

special knowledge. 
 

28.  The Court  must  then  ensure  that as it considers  what  is the  natural and 

ordinary meaning  of this article that it does not lose sight of the distinction 

between defamatory imputation by implication and an innuendo. 
 

29. Mr. Piper also submitted that the article does not as a whole or in any part of 

it impute to the Claimants negligence  and any unprofessional conduct.    In 

Drummond-Jackson v. British Medical Association and Ors. [1970] 1 All 

ER 1094 at pages 1001, 1103 and 1106 the English Court of Appeal had to 

consider  on an application  to strike  out claim for defamation  whether  the 



 

article published in the British Medical Journal about a technique of 
anesthesia that the plaintiff used in his practice of dentistry was capable of 

defamatory meaning. 
 
30. By a majority, Denning MR, dissenting, the Court found the words in the 

article defamatory. Sir George Willman approached the matter by applying 

the test 'would the words tend to lower the plaintiff in the estimation of right 

thinking members of society generally?'  He also said it was important for 

the Court to consider the person or class of persons whose reaction to the 

publication should be the test of the wrongful character of the words used. 

The article in question was dealing with technical and scientific information 

relating to dentistry and the public.   The judge found the article which 

reported the technique was dangerous to health and life of patients and not 

based on prior investigation was of defamatory meaning.  As the issue 

involved the practice of a profession of dentistry Lord Pearson referred to 

the principle that: 
 

"Words may be defamatory of  a trader or  businessman or 
professional man, although they do not impute any moral fault 
or defect of personal character. They may be defamatory to 
him  if  they  impute  lack  of  qualification, knowledge, skill, 
capacity, judgment or  efficiency in  the conduct of  trade or 
business or professional activity". 

 
 
31.  Dr. Conrad Douglas and ESTECH allege the article would convey the 

meaning to a reasonable reader that they did not perform their job . and 

business with skill, capacity and judgment.  Mr. Piper rejects the article 

bears any such meanings without special knowledge.  Equally, Mr. Easton 

Douglas alleges that the article means he did not exercise care, skill and 

judgment in his job as a Minister of Government. 
 
32.  Mr. Piper appears to be demanding that the claimants prove an innuendo 

when they did not plea this as part of their case.   An innuendo like a 

defamatory imputation by  implication is  based  on  what  the  ordinary 



 

reasonable reader imply or infer from the words.  The first is based on 
special knowledge the ordinary reasonable reader possesses while second 

is  based  on  the  general  knowledge the  ordinary  reasonable  reader 

possesses. 
 

 
33: · Mr: Piper elicited in his cross-examination of both Mr. Easton Douglatfa hd 

Dr. Conrad Douglas that the first part of the article "By Order, Management" 

which is not captioned, which consisted of twelve (12) paragraphs and the 

second part which is captioned "By Order, Management 1" which consists of 

9 paragraphs does not expressly refer to either of them. 
 

 
34. Then he took each claimant through the several paragraphs of this part "By 

Order, Management 1" whereupon they agreed none of the paragraphs 

expressly referred to them.   They agree it refers to  criticism of  some 

statutory organization and executive agencies. But they claim the article on 

a whole  linked them personally with these bodies, in a manner that is 

untrue, misleading and defamatory to them. 
 
 

Both Mr. Easton Douglas and Dr. Conrad Douglas agree that it is only 

paragraph 15 of 21 paragraphs of the part of the article "By Order 

Management 11" that refers to them expressly. 
 

35. This line of cross-examination by Mr. Piper was clinical and quantitative. 
 

The effect is, in my view, to show that while the claimants are contending 

the words or article impute defamatory meaning to them it did not expressly 

do so and therefore could not impliedly do so. This is not an entirely correct 

position. The qualitative effect of the article is what is relevant. 
 

36. They relied on the tone of the article, the context, the misstatement of fact 

about their relationship to ESTECH and the manner Mr. Easton Douglas, 
 

Photograph 
 
 

37'.  In Charleston and Anor. (Appellants) v. Newsgroup Newspaper Limited 

and Anor. (Respondent) [1995] 2 AC 65 the claimant complained that the 



 

newspaper publication of an article with a headline and photos was 

defamatory to them even though the accompanying text may neutralize the 

potential defamatory headline and photo.   Lord Nichols held the context of 

the article and the layout of the photo and headline will determine if the 

article is defamatory.    On the facts of the. case the Court found the 

accompanying text was effective to cure the defamatory imputation of the 

headline and photo. 
 

In this action Mr. Easton Douglas and Dr. Conrad Douglas claim that the 

large publication of his photograph in a column in the centre of the article 

with the headline "By Order, Management" and the caption at the bottom of 

the paragraph.  "Douglas.....former Minister of Environment, and his brother 

are partners in ESTECH" must all be considered in deciding what is the 

meaning of the words and the article. 
 
38.  Section 2 of the interpretation clause of the Defamation Act, 1963 provides 

that: 
 

"Words shall be constnJed as including a reference to 
pictures, visual images, gestures and other methods of 
signifying meaning". 

 
Hence   statute  allows   one   to   take   into  account   photographs  when 

considering whether the words or an article has a defamatory meaning. 

Even without this specific provision of the Defamation Act, the ordinary 

reasonable reader in Jamaica of the Sunday Observer would be familiar 

with the adage "one picture speaks a thousand words". 
 

Mr. Easton Douglas in cross-examination testifies of the harmful effect on 

him of the size, colour, caption and headline associated with his photograph 

in the middle of the text of the article.  He testify  that even though the 

photograph is a true photograph of him and the caption beneath it that he 

was a former Minister of Government is true, he found it "offensive" and 

"devastating" because: 



 

 
 
 
 

And 

"the manner in which my photograph is embossed in 
vivid colour in an article that goes on to speak to 
something that I am not ....." 
 
"......the photograph linked with the third part of the 
article completely is offensive." 

 
Dr. Conrad Douglas testifies that the photograph in the paper in the article was 

offensive because: 

"the manner in which it was displayed and the captioned below it'. 
 
He answered Mr. Piper in cross-examination that the captioned words below 
photograph: 

 

"and his brother are partners in ESTECH" was offensive and 
incorrect'' 

 
39.  The claimants' contention  about  the photograph, caption, headlines  and 

article is stronger than that of the claimants in Charleston case (supra).   In 

Charleston  case the text was separate from the photograph and caption. 

In addition, the text presented a different position from the headline  and 

photograph.  The headline, photograph of Mr. Easton Douglas in the centre 

of  page  of  the  Sunday  Observer,  with caption    "Douglas  ........Former 

Minister of the Environment and his brother are partners in ESTECH" which 

is not true and the accompanying text, particularly the part By Order, 

Management 11" is capable of conveying the defamatory meanings alleged 

to the ordinary reasonable reader of the Sunday Observer.  It had the effect 

of naming and shaming the former Minister of Environment, his brother Mr. 

Conrad Douglas and his company about abuse of the environment which 

could not be fairly attributed to them. 
 
 
 
 

APPLICATION OF THE LAW 
 
 

40" I am mindful that Mr. Piper argued consistently that the article does not bear 

any defamatory mean.  One way Mr. Piper seek to support the position of 



 

the defendant newspaper was to call evidence that the article is capable of 

another or different innocent meaning than what the claimants allege. 
 

Miss Diana McCaulay an environmental advocate testified for the defendant 

newspaper that the article bore the meaning below: 
 

"12.  I generally  read  Mr.  John  Maxwell's  column  and  I would 

usually read matters concerning the environment.    I have had 

occasions because of these proceedings, to review Mr. Maxwell's 

article published in Sunday Observer of July 9, 2006.   Broadly the 

concerns he raises about conflicts of interest to be found in the EIA 

process is legitimately a matter with which the public is concerned 

because it strike at the heart of objectivity of these important 

studies....." (para. 12 of witness statement). 
 
She went on to express the opinion that: 

 
 

"15 .....to identify a real or perceived conflict of interest in carrying out 
an EIA is not the same thing as saying there is any impropriety, 
negligence, illegality or corruption..." 

 
and 

 
"8........there may be insufficient arm length between the EIA 
Consultant and the Developer, who may or may not be a 
Government Agency. An Example of this is where a Minister of 
Environment's brother is also an Environmental Impact Consultant." 

 
41.  This aspect of the evidence relates to an aspect of the single meaning rule 

which is that an article may have different meaning to different reader.  But 

in the end it is the meaning it conveys to the ordinary,reasonable reader of 

the  newspaper that  must prevail.   So it does not follow if  the article is 

capable of two or more meanings one defamatory and one non-defamatory 

it cannot be libellous. 



 

Single Meaning Rule 
 

 
Lord Nicholls restated the test that should be applied to determine if the 

 

meaning of words are defamatory. He said as follows: 
 
 

"The law adopts a single standard for whether a newspaper 
article is defamatory... the ordinary reader of that 
newspaper''. 

 
The second meaning of  an article, if  possible, may be relevant to  the 

defence of  qualified privilege which a defendant newspaper many times 

raise where they publish an article about important public concern. The 

Jamaica Observer Ltd. has pleaded qualified privilege. 
 

Lord Nicholls addressed this aspect of the single meaning rule in Bonnick 

v.  Morris  (supra) where he discussed the application of Reynold's 

privilege. 
 

42. He asked the question whether the  law should take into account that 

different readers may form different views on the· meaning of the words of 

an article when applying the objective standard of responsible journalism or 

apply the single meaning attributed to the offending words, regardless of 

how reasonable it would be for a journalist or editor to read the words in a 

non-defamatory sense (p. 21 ibid) 
 

His answer was that: 
 
 

"If the words are ambiguous to an extent that they may really 
convey a different meaning to an ordinary reasonable reader, a 
Court may properly take this other meaning into account when 
considering whether the Reynolds  privilege is available as a 
defence" 

 

 
 
 

JUDGE ACTING AS JURY 
 

43. I will therefore consider Miss Diana McCaulay's evidence in light of this 

proposition. As  to  whether the  article  bears  a  defamatory or  non- 



 

defamatory   meaning   I take  into  account  the  identities  of  the  claimants 

against the tone and background of the entire article. 
 
44.  Taking into account that Mr. Easton Douglas was:- 

 
 

(a) A Minister of Government of different Ministries between 
1989 and 2000 but they included responsibilities  for the 
environment. 

 
(b) That he had responsibilities for the statutory body, Natural 

Resources Conservation  and the Executive Agency, 
National Environment Planning Agency. 

 
(c) That the Minister of Environment is required to give 

directions of general policy relating to the management, 
development and care of the environment  and national 
parks, protecting area at public recreational facilities and 
natural resources. 

 
 
 

(d) He had a long career in the public service relating to land, 
town planning and environment. 

 
(e) He had senior executive responsibility such as permanent 

secretary in the public service that required implementing 
and complying with the law and regulations on the 
environment. 

 
(f) He was not a partner in ESTECH which was brought to the 

attention of the defendant newspaper five (5) years before 

the article was published 

(g) His photograph was positioned in the article in the size and 
colour and caption as described under paragraph  dealing 
with photograph. 

 
(h) The text of the article asserts breaches and complicity of 

various breaches of statutory bodies for which he had 
portfolio responsibility. 

 
 

(i)  The Minister took an oath of office that in all things he would 
be true and faithful and execute his duties impartially. 



 

4 ,.
 

0. It is my view that the article would convey to the ordinary reasonable reader 
 

the meanings alleged.  It is defamatory by implication. There is just one 

reservation I have and that is the claim that the former Minister acted 

"corruptly" and "illegally" is an allegation in the strongest terms. To say the 

Minister acted improperly would be sufficient to lower him in the esteem of 

right thinking man. 
 

Taking into account that the 2"d claimant Dr. Conrad Douglas 
 
 

(a) Has graduate and post graduate degree and qualifications 
including a doctorate degree in natural science from an 
internationally recognized institution, University of  the West 
Indies. 

 
(b) Is an associate professor in Chemistry of the University of the 

West Indies. 
 
 
 

(c) Published   several   articles   relating  to   the   environment 
particularly about the bauxite and aluminum industry. 

 
(d) Served as a director some twenty (20) years as a member of 

national organizations such as Scientific Research Council and 
the National Commission on Science. 

 
(e) Has been a member of international organizations concerned 

with the environment and industrial development such as 
United Nations Environment Program (UNEP) committee from 
the 1980s. 

 
(f)  Was employed to a multi-national bauxite company in Jamaica 

to develop its scientific process in the 1970s. 
 

(g) Was employed to the United Nations Industrial Development 
Organization (UNIDO) as Project Manager to develop the 
Scientific and Technical capacity of the Jamaica Bauxite 
Institute in 1980's. 

 
(h) Is  a consultant  locally,  regionally  and  internationally  on 

scientific and environmental development of the bauxite 
aluminum industry. 



 

(i)  Is the principal shareholder and director of the private company 
ESTECH, the 3rd named claimant which provides technical, 
scientific services on the environment. 

 
(j) Has  responsibility  for  preparing  Environmental  Impact 

Assessment Report on project and development in the island 
to ensure that they are environmentally sound and sustainable. 

 
(k) Environmental Impact Assessment Report is an international 

system and method developed in 1974 to ensure international 
standards for development and the environment. 

 
(I) Is principal of his companies Conrad Douglas and Associate 

from 1989 and ESETCH formed in 1996, has prepared several 
EIA's for NEPA. 

 
(m)Dr. Conrad Douglas and Mr. Easton Douglas a former Minister 

of Environment are brothers. 
(n) That NEPA and NRCA the body that the law entrust to obtain 

EIA's were at some time under the portfolio Minister Easton 
Douglas. 

 
(o) Minister Easton Douglas was not a shareholder or director of 

ESTECH. 
 

(p) ESTECH did not do most of the EIA's for the development 
named in the article "By Order, Management" 

 
(q) Dr. Conrad Douglas  wrote from 2001 to the  2nd  Defendant 

Jamaica Observer Ltd. advising that Minister Douglas was not 
a partner in ESTECH. 

 
46.  It is my view that the article would convey to ordinary reasonable reader the 

meanings he alleged in his Particulars of Claim.  The article is therefore 

defamatory by implication to Dr. Conrad Douglas particularly of his 

professional competence. 
 
47.     ESTECH is a subsidiary of the parent company Conrad Douglas and 

Associates.  It specializes in preparing technical and scientific report on the 

projects and developments that affect the environment.  Any characterization 

of the work and service of this company that is not true and fair does affect 

its competence and professional capacity.   The association of this private 



 

company with a former Minister of Government of environment and the 

association that it produces EIAs that NEPA  "Rubber stamp" would or could 

convey  to  the   ordinary,  reasonable  reader  the  defamatory  meanings 

pleaded. 
 
QUALIFIED PRIVILEGE 

 
 
48.  In view of the fact that the Court finds the article "By Order Management" 

dated July 9, 2006 bears a defamatory meaning by implication to the 1st , 

2nd and 3rd Claimants respectively and it is based on misstatements of fact, 
 

the issue now arises whether the 2nd Defendant newspaper The Jamaica 
 

Observer Limited can claim or rely on the defence of qualified privilege. 
 
 

The 2nd Defendant pleaded in paragraph 3 of their Defence dated 21st 
 

November 2006 that: 
 
 

"the publication of the said article was without malice, of an 
occasion of privilege." 

 
49.  The 2nd Defendant newspaper, The Jamaica Observer Limited also pleaded 

statutory qualified privilege under Section 9 of the Defamation Act. They are 

contending they made a fair and accurate report of publication of a document 

or report issued by and on behalf of the government by a government body. 

The  principles  of  the  common  law  of  qualified  privilege  are  the  same 

principles that are applicable to the statutory qualified privilege. 
 

50.  The present authority defining the common law on qualified privilege is the 
 

House of Lords decision Reynolds v. Time Newspaper  Ltd. & Ors. [2001] 
 

2 AC 127.   The brief facts are that the claimant had resigned as Prime 

Minister of the coalition government of Ireland in 1996 and leader of his party 

due to inaccurate information he gave to the Parliament about the Attorney 

General handling  of extradition request  and his recommendation that  his 

former Attorney General be appointed as President of the High Court. The 

Prime Minister brought a suit against The Times Ltd, the publisher of "The 

Sunday Times' for an article it published  in the British Mainland  Sunday 



 

edition.  The article reported and commented on the events surrounding the 

resignation  of  the   Prime   Minister  and  the   collapse   of   his   coalition 

government. 
 
51.  Former Prime Minister Reynolds complained the article defamed him in that 

 

. 'it  would  convey  the  meaning  that  he  had  misled  the  Parliament  by 

withholding information he had about the recommendation of his candidate 

to the post President of the High Court.  He also claimed the article meant 

he had misinformed the coalition members of government about the 

information and he was therefore deceptive.  He pleaded the article failed to 

report his explanation that he gave in Parliament about when he obtained 

the information about the Attorney General that he was recommending. 
 
52.  The Times Newspaper pleaded a number of defences including qualified 

privilege. It contended the Newspaper publication on political discussion 

which was information and opinion about government and matters of public 

concern, ought to be privileged in the absence of express or implied malice 

so long as it was published bonafide.    In other words it was seeking  a 

special qualified privilege for publication at large due to its subject matter i.e 

matters of public concern. 
 

53.   Lord Nicholls who delivered the judgment of the House of Lords observed 

that the issue under consideration was to balance the conflicting interest of 

the public in freedom of expression which the media exercised and the 

protection of the individual's right to reputation.  He said the Court had to 

determine what restriction must be placed on the right to reputation in the 

public interest where information is disseminated about political or matters 

of public concern. 
 

PRIVILEDGE OCCASION -THE DUTY OF JUDGE 
 
 

54.   It is the duty of Judge to determine whether the occasion upon which the 

defendant  publishes  the  defamatory matter  gives  rise to  privilege.  The 

House of Lords was clear that there was no blanket or "generic" privilege for 



 

publication of defamatory words by the media based on the subject matter 

i.e political discussion.  Neither did they accept that the burden of proof was 

on the claimant, i.e to establish the defamatory falsehood was published by 

defendant  with  knowledge  of  its  falsehood  or  with  reckless  disregard 

whether it is false or not.  The rule which established these requirements is 

the U.S.A. Supreme Court's decision in New York Times Co. v. Sullivan 

376 us 245. 
 
 
THE TEST OF PRIVILEGE OCCASION 

 
 
55.  Lord Nicholls accepted and applied Lord Atkinson's statement of the test of 

privilege occasion in Adam v. Ward [1971] AC 309, 344 that: 
 

"A  privileged  occasion  is  .........an occasion  where  the 
person  who makes  a publication has an interest or duty, 
legal, social or moral, to  make to the  person whom  it  is 
made, and the person to whom it is so made has a 
corresponding interest or duty to receive it.  This reciprocity 
is essential." 

 
He described this test as the duty-interest test.  He preferred to describe this 

test alternatively as the right of the public to know the particular information 

or the "right to know" test. (Reynolds, ibid pages 194 & 195). 
 

This test the Court signaled is based on whether the publication is in the 

public interest.  This it says depends upon the circumstances which include 

the nature of the subject matter published, its source, its status and the 

social condition at the time. 
 

Lord Nicholls then established a list of guidelines which was not exhaustive, 

which must be taken into account (ibid page 205, paras a-d) 
 

RESPONSIBLE JOURNALISM 
 
 

56.  The guidelines incorporate the objective standard of responsible journalism 

which must be met in order for defendant company to obtain the benefit of 

qualified privilege. Lord Nicholls expressed this thus: 



 

'The common law does not seek to set a higher 
standard than that of  reasonable journalism, a 
standard the media themselves espouse. An 
incursion into press freedom which goes no further 
that this would not seem to be excessive or 
disproportionate. The investigative journalist has 
adequate prote tion": 

 
57.  As Judge of Law I find the ordinary resident or citizen of Jamaica is more 

conscious of matters concerning the environment and development.   The 

fisherman is aware of pollution of the water by industrial waste and land 

base material on his livelihood. 
 

So too is the farmer aware that bad farming practice affects the land he 

plants on and his production.  Costal sea town residents feel the effect of 

beach  erosion due  to  the destruction  of  the coral reef  by  discharge  of 

sewage in the sea and on their employment in the hotel sector.    Urban 

resident also realize that the clearing of large tracks of lands can destroy the 

eco-system that contribute to global warming and climate change that 

sometimes result in flooding, hurricane that damage the physical resources. 
 
58.  Jamaica is a signatory to many international conventions and treaties and 

protocol  on  the  environment,  viz,  protection  of  forest,  marine  waters, 

wetland, and bio-diversity.   Jamaica is also a participant in United Nations 

Framework Convention on Climate Change that is seeking to reform the 

Kyoto Protocol the last binding treaty on the environment.   Therefore the 

publication of statements on the environment by the Sunday Observer is of 

public interest.  There is a duty to communicate about this subject to the 

ordinary Jamaican reader who has an interest to receive it.   The ordinary 

Jamaican reader has a right to know this particular information from the 

newspaper. It means that the occasion of the publication of the article "By 

Order, Management" meest the qualified privilege test. 



 

\ 

APPLICATION OF LAW- JUDGE ACTING AS JURY 
 
 
59.  As Judge acting as jury I now examine the guidelines to see if the author and 

publisher of this article abused their privilege. These are the guidelines: 
 

1.  The seriousness  of  the  allegation -  (a)  The  allegation is the  claimants 
 

disregarded the interest of the environment (b) the 15 
 

2"d, & 3rd claimants 
 

failed to exercise care and skill in the preparation and use of Environmental 

Impact Assessments, (c) the 1st. 2"d & 3rd claimants acted improperly and 

corruptly in obtaining the approval of E.I.As.   These are serious, and the 

more the public was misinformed the more claimants were harmed. 

2.  The nature of the information. It is a matter of public concern nationally and 

internationally. 

3.  The source of information:  The author is an informed person who served 
 

and chaired the National Resource Conservation Authority (NRCA).    He 

knows the claimants personally   He had access to NEPA's written public 

request of the E.I.As 

4.  The steps taken to verify the information:   The author with his experience 

and access to information chose not to check his statement of fact that 1st 

and 2"d claimants are partners in ESTECH.   He could have checked the 

Ministry Paper tabled in Parliament to find out the reason for the merger of 

NRCA, Town Planning Department and Land Utilization Commission. The 

managing editor did not check the accuracy of the article.  He relied unduly 

on the author's status as a veteran journalist. 

5.  The status of the information, the information was known: Five (5) years 

prior to July 2006 both the author and the Observer Ltd. were informed that 

it was a misstatement of fact that Easton Douglas and Conrad Douglas 

were partners in ESTECH. 

6-:-   The urgency of the matter. The information about the regulatory agency 
 

structure  and  system  was  not  perishable  information.    There  was  no 

urgency that required dissemination of this information to the public at that 

time. The public issues raised were of past events. 



 

7.  Whether comment was sought from the plaintiff: 
 

No comment was sought by the author. He deliberately disregarded. the 

means of information that would confirm or disconfirm his misstatement of 

fact and the implication of it.   In Bonnick v. Morris the newspaper did not 

seek comment from Mr. Bonnick about the reason for his dismissal from the 

state agency. The Privy Council felt this was a borderline  case so the 

failure to obtain a comment did not weigh heavily in the context of the whole 

article. 

8.  Whether the article contained the gist of the plaintiff's side of the story. 
 
 

In Reynolds' case (supra), the court found the failure to include Prime 

Minister Reynolds' explanation in Parliament about his knowledge, of the 

conduct about extradition  requests made to his appointee to the presidency 

of the High Court weighed heavily against the Sunday Times publication of 

the  article  in  its  mainland  edition  when  its  Irish  edition  did  carry  his 

response. 
 

In Bonnick's case the court did not feel the omission to carry Mr. Bonnick's 

explanation or the failure to obtain a comment weighed against the objective 

standard of responsible journalism. 
 

In the instant case, in my view the failure to obtain a comment, plus to 

obtain verification and carry the claimants' side was unfair and irresponsible 

journalism. 
 

The Managing Editor Mr. Vernon Davidson testified he did not think it 

necessary to verify any fact in the article because he was in effect relying on 

the experience and standing of Mr. John Maxwell on the subject of the 

environment.  Even when dealing with an experienced journalist, the editor 

and publisher still has a duty to verify facts and exercise due diligence.  The 
\ 

law requires this to protect the reputation of individuals. 
 
 

9.  The tone of the article: 



 

The article was attacking and accusing the management and named person 

having responsibility for protection of  the island natural resources and 

environment by law of abusing their trust and promoting personal gain at the 

at the expense of the public. 
 

It was deliberately selective in relation to the claimants.  It was unfairand 

unbalanced to the claimants. The 1st claimant was the only person named 

in the article under the captioned "By Order, Management 11".  He is the 

only person whose photograph was inserted.   His office was specifically 

singled out.    The only other person named in  the  article was in  the 

introduction section. 
 
10.The circumstances of the publication, including the timing.  There was no 

urgency in the publication of the subject matter.  There was no project or 

development that was about to be approved or was approved that was 

causing harm.   It was not published to invoke the precautionary principle 

about decisions or action about the environment. The only urgency about 

the article's publication was that the managing editor wanted it to meet the 

Sunday Publication. These were private and commercial interests. 
 

I now look at the factor of the second meaning of conflict of interest that 

Miss Diana McCaulay advanced for the newspaper. I am unable to say that 

the article is ambiguous to such an extent that it readily conveyed a different 

meaning to an ordinary reasonable reader to have the benefit of qualified 

privilege. I attach little weight to the second meaning advanced as I find the 

defamatory imputation to the 1st. 2"d and 3rd claimants were serious and the 

imputations were not readily ambiguous. 
 

I find the author Mr. John Maxwell abused the occasion of privilege.  I also 

find the Jamaica Observer also abused the occasion of privilege for the 

reason I identified. Thus the 2"d Defendant defence of qualified privilege is 

not established. 



 

Fair Comment 
 
 
60.  The Jamaica Observer also relied on the common law defence of  fair 

comment as well as the statutory defence of fair comment under section 8 
of the Defamation Act. 

 
In Cheng Albert and Anor. V Tse Wai Chun Paul (2000) 10 BHRC 525 

 

Lord Nicholls sitting in the final Court of Appeal for Hong Kong sets out the 
ingredients of the defence of fair comment. 

They are as follows:- 
 

(1)  The comment must be a matter of public interest which means it is 
a matter that affects people at large, so that they may be 
legitimately interested in, or concerned at, what is going on or 
what may happen to them or others (Denning, MR. London Artists 
Ltd v Littler[1969] 2 All ER. 193 

 
(2)  The comment must be recognizable as comment, as distinct from 

an imputation of fact.  If the imputation is one of fact, a ground of 
defence must be sought elsewhere, for example, justification or 
privilege. 

 
(3)  The comment must be based on facts which are true or protected 

by privilege.  If the facts on which the comment purports to be 
founded are not proved to be true or published on a privileged 
occasion, the defence of fair comment is not available. 

 
 
 

(4) The comment must explicitly or implicitly indicate at least in 
general terms, what are the facts on which the comment is being 
made.  The reader or hearer should be in a position to judge for 
himself how far the comment was well founded. 

 
(5)  The comment must be one which could have been made by an 

honest person, however prejudiced he might be, and however 
exaggerated or obstinate his views. 

 
 
 

61.  The burden of proving the scope of the defence is on the defendant.  He 

further explained that a comment which falls within the objective limits of the 

defence can lose its immunity only by proof that the defendant did not 
genuinely hold the view he expressed. 



 

62.  Lord Phillip (P) in Spiller and Anor v. Joseph and Anor. [2010] UKSC 53 

expressed reservation about Lord Nicholls fourth proposition in Cheng 

Albert's case (supra).  He said it would rob the defence of fair comment of 

much of its efficacy. He preferred to re-write this fourth proposition to read 

"........the comment must explicitly or implicitly indicate, at least in general 
.. ' ....,.'"    ·-· . 

terms, the facts on which it is based". 
 
 
The Claimant's Closing Submission 

 
 
63.  Lord Gifford Q.C. submitted that in order for a Defendant to succeed in a 

defence of fair comment the comments must be based on facts that are true 

or protected by privilege.   He relied on the proposition in Hunt v. Star 

Newspaper [1908] 2 K.B 309 that "If the facts on which the comment  is 

made do not exist the foundation of the pleas fails". 
 

64.  He emphasized the statement in London Artists v. N. Litter [1969] 2 All 

E.R. 193 that "In order to be fair the commentator must get his basic facts 

right.  The basic facts are those which go to the pith and substance of the 

matter. They are the facts on which the comments are based or from which 

the inferences are drawn - as distinct from the comments or inferences 

themselves." 
 

He then submitted at page 71 para 16: 
 
 

"In the present case the writer stated a number of facts which 
the 1st Defendant had not sought to prove to be true.  Further it 
is admitted that they were untrue, in particular: 

 
1)  It was not true that the 1st claimant was a partner in 

 
ESTECH. 

 

2)  It was not true that ESTECH did most of the EtA's 
referred to in the article. 

 
3)  It was not true that ESTECH was accused of being 

notoriously  negligent. 



 

4)  It is not true that the claimants had been involved in 
bending  the rules or otherwise acted illegally or 
corruptly. 

 
 
 
First Defendant Closing Submission 

 
 
65.   Mr. Piper submitted that if the words used are  accepted as  having the 

general meaning contended for by the 1st Defendant, they are the writer's 

statement of his opinion and his comment on matters of public interest and 

fall well within the defence of fair comment. 
 
 

He further submitted that certain meaning or inferences cannot be drawn 

from the words of the article: 

1.  "......... none of the comments made by Mr. Maxwell are 
directed to any particular politician or to politicians in general. 
All of the comments are directed at government departments 
statutory bodies and/or executive agencies. There is no 
allegation or inference that any politician or group of 
politicians are corrupt......."(p.8,11,12) 

 
 

2.  The quotation from the addendum to Environmental Impact 
Assessment for Grand Palladium commencing:- 

 
"........previous EIA's reviewed have been notoriously 
negligent in review of impact associated with drainage ..." 
is a general statement and not referable to any 
particular company or person or the claimant. 

 
3.   .......the quotation does not give rise to any inference that 

the claimants individually were negligent or lacked professional 
integrity(p.14 (iv). 

 
4.  There was no series of falsehood made in the article. There was 

only one error that Mr. Easton Douglas and his brother were 
partners in ESTECH. He submitted that newspaper 
acknowledged corrected and apologized for their error (p 5) 

 
5. The statement in the Article that most EIA's are done by ESTECH 

if not true is substantially true (p 13 (viii) 



 

6.   There is no inference in the Article that 1st and 2"d claimants were 
acting together to subvert the laws for the protection of the 
environment. 

 
7.  No inference in the Article that Mr. Easton Douglas managed the 

implementation of the merger of the bodies that formed NEPA for 
his own benefit or his brother's benefit. 

 
 
 
66.  Now what are the Facts? 

 
The facts published in the Article below are true: 

 
a)  Mr. Easton Douglas is a former Minister of Government 

b)  Dr. Conrad Douglas is his brother. 

c)  ESTECH is a private company that produces EIA reports 
d)  EIA reports are usually requested by developers. 

 
e)  The developers who request EIA reports pay for them. 

 
f) Dr. Conrad Douglas is the principal shareholder and director of 

ESTECH. 
 

g)  ESTECH was/is a subsidiary of Conrad Douglas and Associates 
which was formed in 1996. 

 
h)  NEPA approved EIA reports which is a condition for the grant of 

permits or licence for certain developments. 
 

i)  It was reported by NEPA that previous EIA's were negligent. 
 

j) Mr. Easton Douglas between 1989 to 2000 had ministerial 
responsibility fordifferent Ministries all of which had environment 
under its portfolio Mr. Easton Douglas initiated the merger of three 
statutory body- National Resource Conservation Authority, Town 
Planning Department and Land Utilization Commission into one 
agency NEPA. 

 
 

k)  EIA  Reports are  required  by  law  under  section  10(1)  (b) of  the 
National Resources Conservation Act where any development or 
enterprises may have adverse affect on the environment. 

 
I)   The  NRCA  is  responsible  for  the  effective  management  of  the 

physical environment so as to ensure conservation, protection and 
proper use of its natural resources. 



 

m) The   Minister  responsible  for   environment  gives  general   policy 
directions to the NRCA about its duties as necessary in the public's 
interest. 

 
 

n)  Public consultations are held sometimes before EIA's are approved. 
 

o) NEPA   has  protocols  on  submissions  of  EIA's  and  public 

consultations. 
 
 
67.  The following statements asserted in the article are not true:- 

 

a)  Mr. Easton Douglas, a former Minister of Environment and his brother are 

partners in ESTECH. 

b)  That ESTECH  was responsible for most  of the EIA's  at the time  of the 

article. Dr. Conrad Douglas' evidence was other companies did EIA's at the 

time. 

c)  That EIA's were only discussed in private meetings.  NRCA exists solely to 

rubber stamp EIA's. 
 
 
The following comment or opinions in the articles are recognizable as comments. 

 
 
 

(a) The Port Authority, the Urban Development Corporation (UDC), the Jamaica 

Promotion Corporation (JAMPRO) and the National Environmental Planning 

Agency (NEPA) are reducing Jamaican human rights. 

(b) The  merger  of  Town   Planning  Department  and  (TPD)  and   National 

Resource Conservation Authority (NRCA) produces a limitation of the 

protection provided by the laws creating these bodies. 

(c) The TPD recommendations are not taken seriously. 
 

d)  NRCA believes its function is to get out of the way of development. 
 

e)  NRCA  colludes  with  JAMPRO  to  allow  protected  natural resources  for 
 

Jamaica to pass to foreign developers. 



 

Application of the Law 
 

68.. I had reservation about the statements: 
 

a) NRCA got around the rules by only taking into account small population 

nearest to a development, and 

b)  NRCA is telling ESTECH "look, chapter 1 gives us a plausible reason 

for approving this without question o.k.?" 

Whether these were comments or imputation of facts.   My view is that they 

are imputation of facts and are not true.  Mr. Maxwell asserts that NRCA 

deliberately breached the laws and regulations for the protection of the 

environment. It goes beyond pointing out weaknesses in the regulatory 

frame-work of the statutory body. 
 
 

69. Then he singles out ESTECH as a willing and compliant company who 

produces EIAs even though they do not meet the standard for protection of 

the environment.  It is my view that the basic fact on which Mr. Maxwell 

based his comments about the duties, functions and work and relationship 

of the claimants with the statutory bodies he identified and compared them 

are not true.   I have already found these were imputation of facts which 

were not made on a privileged occasion. 

The defence of fair comment or honest comment cannot be sustained. This 

is so even though the comments on the environment are matters of public 

interest and the source of some of the facts are referred to expressly and 

implied in a general way. 
 
 

70. The article failed to establish the truth of the basic facts. The foundation of 

the  article which includes the photograph and captions is based on  a 

misstatement of fact which the author and the publisher were indifferent to 

whether it was true or not. The correction of the error is not curative of the 

comments which flow from them. 



 

Damages 
 

71.  The  jury in Reynold's case  awarded him zero  damages  against  Times 

Newspaper Ltd having found that article that they published in the Sunday 

Time Mainland was defamatory to him.  The trial judge substituted an award 

of 1P.  The Court of Appeal approved the judge's ruling and affirmed that a 

plaintiff who is successful in a libel action must be awarded some damages, 

even though it is no more than the smallest coin of the country. 
 
 
72.  The Privy Council in the  Gleaner  Co. Ltd  and  Dudley  Stokes  v. Eric 

Anthony  Abraham [2003]  UKPC  55;  3  WLR  1038,  [2004]  1  AC  628 

examined the principle upon which general damages for libel rest. 
 
 

73.   The court held that award of damages from libel should be a conventional 

figure. Further  the   court   showed   that   an   award   of   damages   is 

compensation in the tort of defamation for loss or harm and is capable of 

having some deterrent or exemplary effect because it is an intentional tort 

and the defendant conduct is capable of aggravating the damages. 
 
 

74.      The court is entitled to take into account these factors:   the seriousness of 

the defamatory imputation, the prominence of the article in the newspaper, 

the evidence of the distress and hurt and humiliation caused to the claimant, 

whether any apology was offered and published.  In addition, a judge should 

give  a  jury  guidance  as  to  the  amount  of  award  by  directing them  to 

consider the purchasing power of money which relates to the amount of 

interest a capital sum will earn if invested.  In England the practice was that 

there should be no reference to previous  libel awards of trial courts but to 

the corpus of cases in the Court of AppeaL  In Jamaica the corpus of cases 

or awards for defamation in the Court of Appeal is limited.   But authority is 

still available and there is no restriction to refer to any such awards.   The 

Court of Appeal of Jamaica and the Privy Council did not find it permissible 

to consider the personal injury awards. 



 

 
75.  The jury's award of $80M for the libel in Abraham's case was reduced  to 

 
$35M by the Court of Appeal and approved by the Privy Council.  The court 

found the injury to Mr. Abraham included financial loss and injury to health. 
 
 

The Court of Appeal found the award was at the upper limit of the scale  in 

CVM Television v. Fabian Tewari SSCA 46/2003  and reduced the  jury's 

award of $20M to $3.5M in this case. 

In Edward Seaga v Leslie Harper SCCA 70/2004 delivered  December  20, 
 

2005 the Court of Appeal reduced the award of $3.5 million awarded to the 

plaintiff to $1.5 million. 
 
 

76.  Anderson J, in E.C. Karl Blythe v. Gleaner Co. Ltd.  Claim 2004 HCV167 

delivered May 12, 2011 awarded a former Minister of Government  $6 million 

against  the  Gleaner  Co.  Ltd.  They  published  an  article  that  he  was  a 

shareholder   in a  company  borrowing  millions  of  dollars  from  a  statutory 

body while he had portfolio responsibility for that body and that the statutory 

company had to sue his company  for the loan it did not repay. 
 
 

Defendants Submission - Damages 
 

77.  Mr.  Piper  submitted   briefly   that  there  is  nothing   about  the  defendant 

newspaper conduct that warrants any award of damages or aggravated 

damages.   He asked the court to take into account the defendant published 

a correction and gave an apology.   He submitted the claimants should be 

awarded nominal damages. 
 
 

Claimant Submission - Damages 
 

78.  Lord A. Gifford Q.C. submitted  that based on the Jamaica  Court of Appeal 

decision   of  Abrahams· and  Tewarie,  Mr.  Easton   Douglas   should   be 

awarded  $15 million  damages.    Dr. Conrad  Douglas  should  be  awarded 



 

$12M damages  and ESTECH he submitted  should  be awarded  $1 million 

damages. 
 
 
Application of Law 

 
79.  Applying  the principles  of the cases reviewed  to this publication  "By Order 

Management" in the Sunday Observer July 9, 2006 in relation to 1st claimant 

Easton Douglas I hold: 

(i)  The article was prominently displayed with Mr. Easton Douglas' 

photograph  in the centre of the page in colour. The Observer had a 

readership  of at least  32,000  at the  time. The  photograph  would 

attract more readership than normal with the captions. 

(ii)  There was a correction but no real apology. 
 

(iii)  The misstatement  of fact at the bottom of the photograph was in the 

domain of the author and publisher from 2001. 

(iv)  The defendant newspaper repeated the misstatement  of fact. 

(v)  This is an aggravated factor 

(vi) There were serious  allegations  of corruption  and illegal behaviour, 

un-professional  conduct,   and  willful   disregarding   of  the   public 

interest in the protection of the environment. 

(vii) Mr. Easton  Douglas  has suffered  genuine  distress,  hurt and harm 
 

as a person as a resultof this publication. 
 

(viii)Mr. Easton Douglas' office as a Minister of Environment and his 

personal  career in the field of land and planning  development has 

earned him an international reputation which was damaged  by this 

article. 

(ix) He has not suffered any financial loss or injury to health. 
 

(x)   He continues to work as a private practitioner in his career. 
 
 
 

80.   Based on these factors I find he has established his claim on a balance  of 

probability  and I award him $8.5M general damages which take account  of 

the compensation and deterrent element of this tort. 



 

Based on the following factors relative to Dr. Conrad Douglas I find: 
 

(i)        He is highly qualified in the academic field of natural science and 

lectures in this area. 

(ii)  He has specialist working experience and expertise in developing the 
 

bauxite industry in Jamaica. 
 

(iii) He is a member of scientific bodies committed to the development of 
 

Jamaica. 
 

(iv)      He is a member of international bodies on the environment and 

development. 
(v)  He is a consultant who provide private and public bodies on science 

 

and technology and development. 
 

(vi)      He  engages his skill and service in private practice through his 

companies Conrad Douglas and Associate and ESTECH. 

(vii) EIAs which he produces are technical scientific work. 
 

(viii)     That   he  wrote  to   the   defendant  newspaper  to   correct  the 

misstatement of fact that his brother Mr. Easton Douglas is not a 

partner in ESTECH. 

(ix)  That Dr. Conrad Douglas warned the defendant newspaper that the 
 

untrue publication could be libelous. 
 

(x)       That the failure of the defendant's newspaper to heed the warning is 

an aggravated factor. 

(xi)      That serious allegations about the professional capacity and integrity 

were made against Dr. Conrad Douglas. 

(xii) That  he  is  a  specialist  who  works  with  foreign  multinational 
 

companies in the bauxite aluminum industry and holds membership 

with United  Nations Organizations on  the  environment. He  has 

earned an international reputation. 

(xiii) He has suffered genuine distress and harm. 



 

81.   I hold that he has established his claim on a balance of probability is entitled 

to  the  sum  of  $7M  which  is  a  reasonable  and  proportioned  sum  to 

compensate him for the damage he has suffered. 
 
 
Damages for a Corporation  or Company 

 

82.  His company ESTECH professional reputation has been injured.  He is the 

principal  and  sole  shareholder  of  this  company.    He  has  claimed  the 

company has suffered loss but has not offered any evidence of this loss. 

Nevertheless his company is entitled to general damages.  As this is a one 

man  company  any  substantial  award  above  nominal  damages  would 

amount to duplication in compensation. 
 
 

I therefore award a modest sum of $250,000.00. 
 

83.   I do not believe that this award is contrary to the principle in Jameel v Wall 

Street  Journal  [2007] AC 359 where a majority of the House of  Lords 

restated  a  trading  company  which  is  defamed  by  a  false  statement  is 

entitled to maintain an action without proof of special damages.    Lord 

Bingham of Cornhill added that: 

"where  the  trading  corporation  has  suffered  no  actual 
financial loss any damage awarded should be kept strictly 
within modest bound." 

 
 
Conclusion 

 

Judgment for the 1st claimant against the 1st defendant. 
 

1st claimant awarded $8.5M general damages. 

Cost to the 1st claimant to be agreed or taxed 
 
 

Judgment for the 2"d claimant against the 1st defendant 
 

2"d claimant awarded $7M general damages 
 

Cost to 2"d claimant to be agreed or taxed 
 
 
 

Judgment on the 3rd claimant against the 1st defendant 



 

3rd claimant awarded $250,000.00 general damages 
 
Cost to 3rd claimant to be agreed or taxed. 

 
 
 
Stayed granted to 1st defendant for 42 days pending appeal 


